نایب رئیس فدراسیون:

بانوان در بازی های پارالمپیک خوش درخشیدند/ مدال آوری 62 درصدی بانوان جانباز و توان یاب در پاریس

نصیری گفت: از هشت بانوی اعزامی به پاریس، پنج ملی پوش، اولین حضورشان در بازی های پارالمپیک را تجربه کردند.

مژگان نصیری نایب رئیس فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان در گفتگو با روابط عمومی بیان کرد: بازی های پارالمپیک پاریس 2024، نهمین دوره حضور بانوان در این رقابت ها بود. بانوان در 9 دوره حضورشان در ادوار مختلف بازی های پارالمپیک از بارسلون 1992 تا کنون موفق به کسب 17 مدال ارزشمند شامل 8 طلا، 4 نقره و 5 برنز شدند و نقش بسزایی در جایگاه کشورمان در بازی های پارالمپیک داشته اند.

وی ادامه داد: در این دوره از بازی ها از تعداد 44 ورزشکار اعزامی از فدراسیون جانبازان و توان یابان، هشت ورزشکار خانم در 3 رشته دوومیدانی، تیراندازی و تیروکمان ترکیب کاروان اعزامی حضور داشتند که نسبت به دوره گذشته تعداد بانوان با افزایش همراه بود.

کاهش میانگین سنی بانوان اعزامی نسبت به پارالمپیک توکیو

نایب رئیس فدراسیون افزود: از نکات قابل توجه این است که از بین 8 ورزشکار اعزامی، پنج ملی پوش، اولین حضورشان در بازی های پارالمپیک را تجربه کردند که دو نفر از آنها در رده سنی جوانان قرار داشتند و همچنین میانگین سنی بانوان در این دوره نسبت به توکیو کاهش داشته و بانوان ما به سمت جوانگرایی رفته است که این مهم با برگزاری مسابقات مختلف و اردوهای مستمر تیم های ملی و تلاش در جهت جوانگرایی تیم های ملی و جذب ورزشکاران مستعد حاصل شده است و امیدواریم در سالهای آینده شاهد رشد بیشتری از حضور بانوان به ویژه جوان در تیم های ملی باشیم.

مدال آوری بانوان در هر 3 رشته اعزامی فدراسیون به پارالمپیک

نصیری عنوان کرد: بانوان ملی پوش اعزامی به پارالمپیک توانستند 5 مدال را برای کشور به ارمغان بیاورند و بانوان فدراسیون در هر سه رشته اعزامی موفق به کسب مدال شدند که تلاش شایسته این ملی پوشان برای اهتزاز پرچم کشورمان بسیار ارزشمند است. بیشترین تعداد مدال بانوان ملی پوش کشورمان در ادوار پارالمپیک در این دوره از بازی ها بدست آمد و با احتساب تعداد 8 ورزشکار و کسب 5 مدال در پاریس، می توان گفت بانوان ملی پوش جانباز و توان یاب در این دوره از مسابقات 62 درصد مدال آوری داشته اند که این نتیجه بسیار قابل توجه و ارزشمند است و نشان از رشد ورزش بانوان در حوزه جانبازان و توان یابان دارد و ما می توانیم به افزایش تعداد بانوان ملی پوش و مدال آور در مسابقات آینده امیدوار باشیم.

وی تصریح کرد: این نتیجه درخشان در این آوردگاه بزرگ ورزشی نشان دهنده توانمندی و تلاش بانوان ملی پوش در افتخار آفرینی برای کشور بوده و بانوان ما ثابت کردند که در میدان های بزرگ ورزشی از مدعیان کسب سکوی قهرمانی هستند و با افزایش حمایت هرچه بیشتر از ورزش بانوان می توان به استمرار این موفقیت ها و افزایش تعداد رشته های اعزامی بانوان امیدوار بود.

Sareh Javenmardi zeinalzadeh Paris 2J

ساره جوانمردی پرافتخار ترین بانوی پارالمپیکی ایران

نایب رئیس فدراسیون با اشاره به اینکه بانوان در این دوره از بازی ها خوش درخشیدند و مدال آوری کاروان فرزندان ایران با مدال آوری بانوان ملی پوش آغاز شد گفت: ساره جوانمردی ورزشکار پرافتخار کشورمان توانست در چهارمین حضورش در بازی های پارالمپیک با عملکردی بی نظیر به چهارمین مدال طلا و پنجمین نشان خود در بازی های پارالمپیک دست پیدا کند و ضمن کسب اولین مدال طلای کاوران ایران نام خود را با کسب 4 مدال طلا و یک برنز در ادوار پارالمیپک به عنوان پرافتخارترین بانوی ملی پوش پارالمپیکی کشورمان ثبت نماید.

ثبت اولین مدال کامپوند بانوان در پارالمپیک توسط فاطمه همتی

وی اظهار داشت: بانوان ملی پوش این فدراسیون در این دوره از بازی ها، اولین های زیادی را رقم زدند که از جمله می توان به کسب دو مدال نقره فاطمه همتی در ماده انفرادی و میکس کامپوند با عملکردی قابل تحسین در اولین حضورش در بازی های پارالمپیک اشاره کرد. این دختر 21 ساله تنها ورزشکار کاروان بود که در پاریس توانست 2 مدال پارالمپیک را بدست آورد و برای اولین بار بانوان در ماده کامپوند موفق به کسب مدال در عرصه میدان بزرگ پارالمپیک شدند.

 

نخستین حضور حبیبی در پارالمپیک با طعم رکوردشکنی و کسب مدال

نصیری افزود: همچنین اولین حضور بانوان در ماده پرتاب کلاب در بازی های پارالمپیک و کسب مدال نقره توسط پرستو حبیبی از موفقیت های دیگر بانوان فدراسیون در این آوردگاه بزرگ است که حبیبی ورزشکار جوان 22 ساله در اولین حضورش در پارالمپیک با عملکردی تحسین برانگیز توانست مدال خودش را با رکوردشکنی کسب کند و رکورد آسیا در کلاس F32 دوومیدانی را به نام خود ثبت نماید و با نشان خوشرنگ نقره به عنوان دومین مدال آور کاروان ایران شناخته شد. 

افزایش تعداد مدال های پارادوومیدانی بانوان در پارالمپیک با نشان برنز صالحی

وی ادامه داد: دیگر افتخارآفرینی بانوان توسط ورزشکار پرافتخار کشورمان الهام صالحی صورت گرفت که در اولین حضورش در بازی های پارالمپیک توانست با عملکردی خیلی خوب مدال برنز این دوره از بازی ها در ماده پرتاب نیزه بدست آورد تا در مقایسه با پارالمپیک توکیو شاهد افزایش تعداد مدال آوری بانوان دوومیدانی کار کشورمان باشیم.

نصیری بیان کرد: در کنار کسب قهرمانی ها توجه بانوان ملی پوش به مسائل فرهنگی بسیار چشم نواز بود و بانوان در این بخش نیز کارنامه درخشانی داشتند.حضور بانوان ملی پوش با حجاب برتر در میدان بزرگ پارالمپیک و همچنین ادای احترام پس از کسب مدال بر کتاب قرآن و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران توسط بانوان مدال آور و اهدای مدال به شهدا از اقدامات فرهنگی بسیار ارزشمندی است که همواره مورد توجه و تایید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بوده است.

تدوام افتخارات بانوان در پاریس با دعوت IPC از زهرا نعمتی به عنوان نامزد کمیسیون ورزشکاران

نایب رئیس بانوان فدراسیون عنوان کرد: حضور زهرا نعمتی ورزشکار ارزنده و پرافتخار تیراندازی با کمان کشورمان به دعوت IPC و به عنوان نامزد کمیسیون ورزشکاران کمیته بین المللی پارالمپیک در جمع کاروان فرزندان ایران بسیار ارزشمند بود. همچنین حضور بانوان داور بین المللی ایران و قضاوت آنها در بازی های پارالمپیک نشان از توانمندی و دانش فنی بالای بانوان کشورمان دارد که توانستند برگ زرینی دیگری در تاریخ افتخارات ورزش بانوان ایران عزیز اسلامی ثبت کنند.

نصیری با بیان اینکه افتخار آفرینی بانوان فدراسیون در پارالمپیک پاریس حاصل تلاش های شبانه روزی است گفت: در راستای آماده سازی بانوان ورزشکار جهت اعزام به این دوره از بازی ها پس از پاراآسيايی هانگژو، 26مرحله اردوی تیم ملی در سه رشته ورزشی برگزار شد تا شرایط برای تداوم درخشش بانوان ورزشکار در بازی های پارالمپیک فراهم گردد. از حمایت ها و تلاش های وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی پارالمپیک، فدراسیون، انجمن های ورزشی، هیئت های استانی و کادر فنی تیم های ملی برای حضور قدرتمند بانوان در بازی های پارالمپیک پاریس تشکر و قدردانی می کنم.

نایب رئیس فدراسیون در پایان گفت: در سالجاری علاوه بر تلاش برای رسیدن به موفقیت در بازی های پارالمپیک، توسعه کمی و کیفی ورزش همگانی و قهرمانی بانوان، دانش افزایی و توانمندسازی مربیان و داوران، تربیت نیروهای متخصص در رشته های مختلف و توجه ویژه به استعدادیابی، پشتوانه سازی و جوانگرایی تیم های ملی، شناسایی و جذب ورزشکاران مستعد از اهم برنامه های فدراسیون در بخش بانوان است که با حمایت مسئولین، همکاری و تلاش انجمن های ورزشی و هیئت های استانی در دستور کار قرار دارد تا شاهد حضور قدرتمند و درخشش بانوان در بازی های پاراآسیایی جوانان تاشکند، پاراآسیایی ناگویا ژاپن و پارالمپیک 2028 لس آنجلس باشیم.

سایر اخبار