دکتر کوهپایه زاده: بودجه وزارت ورزش و جوانان و به ویژه در بخش جانبازان و توان یابان نیاز به بازنگری دارد

رئیس فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان گفت: در اولین گام متناسب سازی ورزشگاه هایی که در اختیار وزارت ورزش و دیگر نهاد ها است برای معلولین دارای اهمیت است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان، دکتر کوهپایه زاده رئیس فدراسیون در برنامه جهان ورزش ویژه جانبازان و توان یابان در رادیو ورزش بیان کرد: بودجه صرفا باعث توسعه یک فرآیند نمی شود اما جزو الزامات خیلی هم مهم در رشد ورزش است. ما هم در مجلس شورای اسلامی و هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوانین خوبی داریم. آنچه به نظر می آید باید مورد توجه قرار گیرد تغییر باورها است. ورزش همگانی، ورزشی است که اگر بخش قهرمانی را کنار بگذاریم باید از دید عموم مورد استفاده مردم قرار گیرد و به معنای تحرک فیزیکی برای تمام آحاد جامعه است.

وی ادامه داد: آخرین اطلاعات نشان می دهد نزدیک به 60 درصد جامعه ما بی تحرکی دارند و این قطعا در بین افراد جانباز، توان یاب، نابینا و کم بینا بیشتر هم خواهد بود. این به این مفهوم است که ما برای توسعه تحرک فیزیکی و ایجاد یک تغیییر در این موضوع برای همه مردم کشور به ویژه معلولین، نیاز به یک بازنگری اساسی در ورزش به ویژه توسعه ورزش همگانی داریم. ورزشی که برای همه اقشار مردم باشد.

رئیس فدراسیون افزود: در وزارت بهداشت همواره می گوییم پیشگیری بهتر از درمان است و ما باید فعالیت فیزیکی داشته باشیم که به بیماری های مزمن مبتلا نشویم. پایه این پیشگیری انجام ورزش است. ما باید در وزارت و جوانان زیر ساخت ها، تجهیزات و امکانات ورزشی را بیش از پیش مهیا کنیم و در دسترس قرار دهیم که همه بتوانند ورزش کنند. البته باید همزمان روی باورهای مدیران و مردم در جهت استفاده بیشتر از امکانات ورزشی و تحرک فیزکی فرهنگ سازی کنیم.

وی عنوان کرد: حجم بودجه ورزش با نیازهای سلامتی و توسعه ورزش همگانی و قهرمانی مطابقت ندارد. از طریق دولت، مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی که سفیران ورزش در سطح ملی هستند و سازمان برنامه و بودجه باید به افزایش بودجه ورزش کمک شود. ما می توانیم یک بازنگری اساسی در تخصیص این بودجه ها به ویژه در فدراسیون واجد معلولین داشته باشیم.

دکتر کوهپایه زاده اظهار داشت: مشوق های مختلفی را هم برای ورزشکاران و هم برای مردمی که سالم و یا دارای معلولیت هستند باید درنظر بگیریم. امروز بحث پارالمپیک و المپیک، جوایز و اشتغال مطرح است. این موارد موضوعاتی هستند که باعث انگیزه و توجه جامعه به سمت ورزش می شود. خیلی از اقشار معلولین ممکن است هنر را مخاطب درآمد خود قرار دهند. اما اگر بدانند که سلامتی آنها مهم تر از معاش است و با ورزش می توانند با مشوق هایی که ما قرار می دهیم علاوه بر رسیدن به سلامتی، معاش خود را تامین کنند. مشوق هایی که گفتیم کمک خواهد کرد که هرکسی به ورزش فکر کند و بداند می تواند با ورزش راحت تر زندگی کند.

رئیس فدراسیون گفت: نزدیک به دو تا دو و نیم میلیون از افراد این کشور را کم توانان ذهنی تشکیل می دهند افرادی که علاوه بر تمام تلاش های توان بخشی که برای آنها انجام می شود، باید بدانیم ورزش یک پایه اصلی برای حضورآنها در جامعه است تا بتوانند فرد موثری باشند و از زندگی خود در کنار خانواده بیشتر لذت ببرند.

وی عنوان کرد: با توجه به آمار ها سرانه بودجه مناسبی برای ورزش کشور نداریم و بهره وری ما از همان سرانه موجود هم مناسب نیست و در بخش جانبازان و توان یابان هم جایی که ما نیاز به متناسب سازی ورزشگاه ها داریم این اقدام هم انجام نشده است. ما برای متناسب سازی سالن های ورزشی نیاز به هزینه کمتری نسبت به ساخت ورزشگاه مخصوص افراد جانباز و توان یاب داریم و باید این موضوع را در اولویت قرار دهیم. بنابراین در اولین گام متناسب سازی ورزشگاه هایی که در اختیار وزارت ورزش و دیگر نهاد ها است برای معلولین دارای اهمیت است.

دکتر کوهپایه زاده بیان کرد: ساخت ورزشگاه های ویژه افراد جانباز و توان یاب باید در مرحله بعدی برنامه ها قرار گیرد و اکنون باید مناسب سازی سالن ها و تجهیزات ورزشی سالن ها را در اولویت قرار دهیم. در سال 1392 طرحی به نام طرح تحول سلامت عنوان شد که توانست زیرساخت های سلامت کشور را توسعه دهد و این توسعه در شیوع بیماری کرونا به سلامت کشور کمک زیادی کرد. اکنون همزمانی آغاز کار دولت و مجلس شورای اسلامی با موفقیت های کسب شده در المپیک و پارالمپیک 2024 پاریس می تواند به ما کمک کند که با یک نگاه جامع به سمت طرح تحول برای تحرک فیزیکی و سلامت از دید ورزش حرکت کنیم.

رئیس فدراسیون در پایان گفت: در بحث بهره گیری از عوارض فروش سیگار، 19 ورزشگاه در استان ها برای ورزش جانبازان و توان یابان مورد بهره برداری قرار گرفت که از این تعداد حدود 8 مجموعه در اختیار هیئت های استانی ما قرار دارد و ما بقی به بخش خصوصی واگذار شده است. هیئت های استانی ما اگر نتوانند از زیر ساخت ها و تجهیزات ورزشی به خوبی بهره ببرند نمی توانیم انتظار توسعه ورزش همگانی، قهرمانی و استعدادیابی را داشته باشیم. ما از نتایج پارالمپیک خوشحال هستیم اما قانع نیستیم چرا که ظرفیت کشور بالاتر است و می توانیم با یک تحول به سمت رشد و توسعه ورزش این حوزه حرکت کنیم.

سایر اخبار