1403/5/13

کد خبر: 12637

1400-10-11 13:25:24

حمید علی صمیمی: ورزش ابزار قدرتمندی برای توسعه مشارکت اجتماعی کودکان دارای معلولیت خواهد بود/ هدف نهایی جنبش پارالمپیک پذیرش معلولین از طریق ورزش

دکتر حمید علی صمیمی، رئیس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین در "کنفرانس ملی کودکان توانایی های متفاوت دارند" گفت: باید آگاه بود که با افزایش خطرات صنعتی، جنگ و خشونت، تصادفات جاده‌ای و ... معلولیت در کمین افراد غیر معلول نیز نشسته است. کما اینکه طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی امروز نسبت به حدود ۵۰ سال قبل ٪۵ به آمار افراد دارای معلولیت جهان افزوده شده است(امروز ۱۵% جمعیت جهان معلول هستند).

صمیمی افزود: از این منظر می‌توان گفت که معلولین یک اقلیت بزرگ در جامعه‌ هستند که برای دهه‌های متوالی و در عصر نگاهی که مبتنی بر پارادایم پزشکی به مسئله معلولیت بود حقوق آنها نادیده گرفته می‌شد.

وی ادامه داد: با گذر از مدل پزشکی و با حاکم شدن رویکرد اجتماعی کل نگر، معلولیت فراتر از یک مسئله فردی برآورد گشته و به عنوان یک مسئله اجتماعی شناسایی شد. مدل اجتماعی با نگاهی کلان و کلی به معلولیت ، معتقد است باید از یک سو با رویکردی پیشگیرانه سطح سلامت جامعه را ارتقاء داده و مانع از رشد معلولیت شد و از سوی دیگر با فراهم نمودن و مناسب سازی فرصتهای اجتماعی شرایط عادلانه‌ای را برای حضور و مشارکت فعال و پررنگ معلولان فراهم ساخته و آنها را به جامعه باز گرداند.

رئیس فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین تاکید کرد: اما نگاه جامعه ورزش به موضوع معلولیت از ابتدا بر اساس رویکرد اجتماعی کل نگر بوده است. برای آموزش سازگاری و مشارکت اجتماعی و در نتیجه پذیرش دوسویه فرد معلول و جامعه از روشهای مختلفی استفاده می‌شود که یکی از مهمترین آنها ورزش می‌باشد. تغییر مطلوبی که  در اثر ورزش به وجود خواهد آمد، آگاهی فزاینده و ارزیابی دقیق‌تر ورزشکار از خصوصیات، توانمندی‌ها و محدودیت‌های خویش است.

وی گفت: اهمیت دیگر ورزش این است که این کودکان معمولاً بدلیل نقاط ضعف‌هایی که در خود سراغ دارند، روحیه‌ی مخالف و لجباز در پیش می‌گیرند، ولی آن‌ها با قرار گرفتن در محیط‌های شاد و هیجانی ورزشی و تخلیه خود به اصطلاح سبک‌تر می‌شوند و روحیه سادگی، یکرنگی و صداقت آنها افزایش یافته به نقاط قوت خود نیز پی‌ می‌برند. تمرین های جسمانی و ورزش یکی از موثر ترین روش های غلبه افراد اتیسم بر معلولیت هایش است، زیرا به یادگیری مهارت های حسی –حرکتی، ارتباطی و اجتماعی شدن کمک می کند و باعث افزایش عزت نفس آنها می شود.

صمیمی تاکید کرد: جنبش پارالمپیک نیز هدف نهایی خود را ایجاد جامعه‌ای برای پذیرش معلولین از طریق ورزش عنوان نموده است تا از این طریق به توانبخشی حرفه و اجتماعی معلولین یاری رسانده باشد و نتیجه نهایی آن منجر به توسعه مشارکت اجتماعی کودکان دارای معلولیت خواهد شد.

 

دسته بندی: دسته بندی نشده

طراحی سایت در اهواز
ارتباط با ما
تهران، خیابان بهار شمالی، خیابان شهید ورکش، پلاک یک
کدپستی: ۱۵۷۳۸۱۶۱۱۱
ما را دنبال کنید
منو | Menu