1403/5/16

کد خبر: 16693

1400-10-11 13:25:24

با پارا تیر و کمان آشنا شویم/ کلاس W1 ویژه ورزشکاران دارای معلولیت

در این گزارش به معرفی رشته ورزشی پاراتیروکمان می پردازیم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین؛ فعالیت رشته تیروکمان در سال ۱۹۴۸ میلادی تحت نظارت فدراسیون جهانی تیروکمان (FITA)  آغاز شد و از بازی های پارالمپیک۱۹۶۰ رم به طور رسمی به فهرست مسابقات پارالمپیک اضافه شد.

آغاز فعالیت پاراتیروکمان در ایران

فعالیت این رشته از سال ۱۳۷۳ در ایران آغاز شد و اولین اعزام برون‌مرزی آن سال ۱۳۷۴ به مسابقات جهانی انگلستان، پس از برگزاری اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور انجام شد.

مسابقات تیروکمان در ۲ ماده کامپوند، ریکرو و کلاس W1 برای ورزشکاران دارای معلولیت جسمی، حرکتی به صورت تیمی و انفرادی برای زنان و مردان برگزار می‌شود.

رشته تیروکمان جانبازان و معلولین کشورمان از آغاز سال ۱۳۹۸ تحت نظارت فدراسیون تیروکمان قرار گرفت.

تفاوت ماده های رشته تیروکمان:

ماده ریکرو، کامپوند و کلاس W1 زیر شاخه های این رشته هستند که هر دو گروه مردان و بانوان می توانند در این ماده ها فعالیت کنند. تفاوت ماده ریکرو و کامپوند در نوع کمانی است که استفاده می شود. کمان ماده ریکرو ساده بوده اما در کامپوند ترکیبی است.

کلاس W1 نیز شامل افرادی می شود که علاوه بر اینکه از ویلچر استفاده می کنند، در قسمت اندام فوقانی نیز دارای معلولیت هستند و برای کشیدن کمان نیاز به وسایل کمکی دارند.

مسافت ورزشکاران تا سیبل در ماده های مختلف:

در سال های گذشته در هر دو ماده ریکرو و کامپوند رقابت ها در مسافت های ۳۰، ۵۰، ۷۰ و ۹۰ متر برگزار می شد اما در حال حاضر در ماده ریکرو در فاصله ۷۰ متر و در فضای باز و در ماده کامپوند در مسافت ۵۰ متر فضای باز برگزار می شود. اگر رقابت ها در فضای سالن انجام شود فاصله ۱۸ متر خواهد بود.

در کلاس W1 از کمان کامپوند استفاده می شود و ورزشکاران در فاصله ۵۰ متری از سیبل قرار می گیرند.

قوانین مسابقات پاراتیروکمان:

مسابقات پاراتیروکمان در ۳ بخش انفرادی، میکس و تیمی برگزار می شود که در بخش تیمی ۳ ورزشکار و در میکس یک ورزشکار خانم و یک ورزشکار آقا حضور دارند. نفراتی که در بخش تیمی و میکس حضور دارند باید بالاترین امتیاز را داشته باشند.

سیبل یا هدف شامل ۱۰ دایره متحد المرکز است که امتیازات آن از صفر تا ۱۰ تقسیم بندی شده است و بر همین اساس اگر تمام تیرها به دایره وسط اصابت کند ۷۲۰ امتیاز برای ورزشکار محاسبه می شود.

در مسابقات تیروکمان هر ورزشکار ۷۲ تیر خود را در ۱۲ راند به سمت هدف پرتاب می کند. در پایان ۳۶ تیر اول ورزشکاران می توانند به اندازه ۱۵ دقیقه استراحت کنند و پس از آن راند های خود را ادامه دهند.

ورزشکار در هر راند ۴ دقیقه فرصت دارد تا ۶ تیر خود را پرتاب کند و پس از پایان راند، داوران امتیازات ۶ تیر پرتاب شده را به همراه ورزشکار محاسبه می کنند تا در نهایت امتیاز کلی بدست آید.

بخش انفرادی:

در این بخش ابتدا مرحله مقدماتی برگزار می شود تا جایگاه ورزشکاران بر اساس امتیازاتی که بدست می آورند در جدول مسابقات مشخص شود. پس از آن مراحل حذفی آغاز می شود تا در نهایت ۴ نفر برتر معرفی شوند. در رقابت های تیروکمان به نفرات اول تا سوم مدال اهدا می شود و مقام مشترک وجود ندارد.

بخش میکس:

در این بخش نیز یک ورزشکار خانم و یک ورزشکار آقا که در مرحله مقدماتی بالاترین امتیاز را بدست آوردند در ماده ریکرو، کامپوند و کلاس W1 انتخاب می شوند و مسابقات این بخش نیز از مرحله حذفی آغاز می شود تا تیم ها برتر مشخص شوند.

بخش تیمی:

 هر کشوری در ماده ریکرو، کامپوند و کلاس W1 می تواند ۳ ورزشکار به رقابت ها اعزام کند و اگر تعداد نفرات اعزامی از این عدد کمتر باشد آن کشور اجازه حضوردر بخش تیمی را نخواهد داشت. ورزشکاران تشکیل دهنده بخش تیمی را از ۳ نفر اول مرحله مقدماتی انتخاب می کنند و رقابت های تیمی از مرحله حذفی آغاز می شود.

کلاس W1 ویژه ورزشکاران دارای معلولیت

گفتنی است ورزشکاران تیم پاراتیروکمان می توانند با افراد سالم در مسابقات آسیایی و المپیک به رقابت بپردازند اما افراد بدون معلولیت اجازه مسابقه با ورزشکاران دارای معلولیت ندارند. بر خلاف ماده های ریکرو و کامپوند که با افراد سالم مشترک می باشد، کلاس W1 در پارا تیر و کمان منحصر به ورزشکاران دارای معلولیت است.

دسته بندی: دسته بندی نشده

طراحی سایت در اهواز
ارتباط با ما
تهران، خیابان بهار شمالی، خیابان شهید ورکش، پلاک یک
کدپستی: ۱۵۷۳۸۱۶۱۱۱
ما را دنبال کنید
منو | Menu