1403/5/13

کد خبر: 137734

1403-05-13 09:48:59

دکتر زرگران:استعدادیابی و کلاسبندی پزشکی دو رکن اساسی ورود به ورزش جانبازان و توان یابان است

پزشک کلاسبند فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان انجام استعدادیابی و کلاسبندی پزشکی را از گام های اصلی و مهم برای ورود افراد جانباز و توان یاب به دنیای ورزش حرفه ای دانست.

دکتر کیانوش زرگران پزشک کلاسبند فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان در گفتگو با روابط عمومی بیان کرد:هدف اصلی ما با توجه به سیاست های فدراسیون استعدادیابی ورزشکاران جوان وهموار کردن مسیر فعالیت های ورزشی این افراد می باشد که در نهایت علاوه بر فعالیت های ورزش قهرمانی دسترسی به اهداف توانبخشی فیزیکی ورزشکار و توانبخشی اجتماعی جامعه را دربر خواهد داشت. استعدادیابی مسیری برای ورود فرد دارای معلولیت به عرصه ورزش است. هر ورزشکار با توجه به قابلیت های جسمی - حرکتی و علاقه مندی خود ابتدا باید به لحاظ پزشکی کلاسبندی شود تا مسیر خود را بر اساس این کلاسبندی در ورزش مشخص کند. بر همین اساس تلاش شد پزشکان کلاسبند فدراسیون در قالب تیم استعدادیابی به استان هایی سفر کنند که ورزشکاران جانباز و توان یاب خود را شناسایی کرده اند. ورزشکاران مورد نظر براساس شرایط جسمانی، علاقه به رشته ورزشی و شرایط آن استان کلاسبندی شده و مسیر اولیه ورزشکار برای اهداف آینده اش مشخص می گردد.

وی ادامه داد: برنامه جامعی را برای دوسال پیش بینی کردیم که هر ماه با حضور در یک استان کلاسبندی پزشکی ورزشکاران آن استان را انجام دهیم. تاکنون کلاسبندی پزشکی استان های بوشهر و سمنان انجام شده است. تلاش می کنیم که در این سفر کارشناسان استعدادیابی و آمایش سرزمینی نیز حضور داشته باشند تا کلاسبندی جامعی برای ورزشکاران انجام شود.

 

دکتر زرگران در خصوص کلاسبندی ورزشکاران جانباز و توان یاب عنوان کرد: کمیته بین المللی پارالمپیک، ۱۰ نوع معلولیت را در 3 زیر شاخه اصلی جسمی حرکتی، بینایی و ذهنی دسته بندی کرده است و ما هم کلاسبندی ورزشکاران را مطابق با قوانین ومقررات اعلام شده IPC انجام می دهیم.

وی افزود: بر این اساس 3 نوع معلولیت به شبکه عصبی مرکزی یا مغز مرتبط است. نوع چهارم به آسیب های نخاعی مربوط می شود که این نوع معلولیت توانایی و قدرت عضلات را درگیر می کند. نوع پنجم درگیری مفاصل است که فرد با محدودیت حرکتی مواجه خواهد شد. نوع ششم قطع عضوها واندام های غیر نرمال را دربر میگیرد و نوع هفتم کوتاهی یک اندام نسبت به اندام دیگر است به طور مثال یک پا از پای دیگر کوتاه تر است و نوع آخر کوتاه قامتان هستند. کمیته بین المللی پارالمپیک برای ورود ورزشکار در هر رشته ورزشی حداقل معلولیت را تعریف کرده است و پس از اینکه نوع معلولیت فرد مشخص شد، درصورتی که حداقل ورودی را کسب کند، کلاسبندی نهایی ورزشکار با توجه به تست های پزکشی انجام خواهد شد.

دکتر کلاسبند فدراسیون گفت: تاکنون حضور در استان ها بنا به درخواست هیئت ها انجام می شد امابه منظور آینده نگری و کشف استعدادهای استان، برنامه ریزی زمانبندی شده ای از سوی فدراسیون برای مراجعه به استان ها تهیه و ابلاغ شده و هیئت ها می بایست پس از مشخص کردن ورزشکاران خود، برای استعدادیابی و کلاسبندی با گروه پزشکی فدراسیون هماهنگ نمایند. کلاسبندی ورزشکاران استان ها فرصتی است تا پشتوانه قوی را برای آینده تیم های ملی و ورزش جانبازان وتوان یابان رقم بزنیم.

ورزش_جانبازان_و_توان یابان

دسته بندی: سایر اخبار

طراحی سایت در اهواز
ارتباط با ما
تهران، خیابان بهار شمالی، خیابان شهید ورکش، پلاک یک
کدپستی: ۱۵۷۳۸۱۶۱۱۱
ما را دنبال کنید
منو | Menu