1403/5/22

کد خبر: 24060

1400-10-11 13:25:24

کسب مدال‌‌های رنگارنگ و سهمیه‌های توکیو/ مجمع انتخاباتی فدراسیون برگزار شد/ نخستین دوره مسابقات کشوری وزنه‌برداری بانوان

 ملی‌پوشان ورزش‌های جانبازان و معلولین در سالی که گذشت افتخارات و مدال‌های خوش رنگی را برای کشورمان ایران کسب کردند.

به گزارش وب‌سایت فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین؛ ملی پوشان کشورمان در سال گذشته با حضور در میادین بین المللی، جهانی و آسیایی موفق به کسب سهمیه پارالمپیک توکیو و مدال‌های خوش رنگ شدند و بارها پرچم ایران را در آن سوی مرزها به اهتزاز در آوردند.

برگزاری بیش از ۵۶ مرحله‌ اردوی آمادگی تیم‌های ملی

در طول سال گذشته بیش از ۵۶ مرحله اردو آمادگی برای تیم‌های ملی بسکتبال با ویلچر مردان و بانوان، والیبال نشسته مردان و بانوان، پارا دوومیدانی، پارااسکی، فوتبال هفت نفره، پاراوزنه برداری، پارا تیراندازی، فوتبال روی میز، پاراشنا برگزار شد تا ملی پوشان با آمادگی کامل راهی رقابت‌ها شوند و به منظور پشتوانه سازی برای تیم ملی والیبال نشسته مردان، آزمون استعدادیابی این رشته برگزار و نفرات برتر به اردوهای تیم ملی (ب) دعوت شدند.

*کسب سهمیه پارالمپیک و مدال‌های رنگارنگ در میادین برون مرزی*

مردان والیبال‌نشسته در رقابت‌های آسیا و اقیانوسیه تایلند، با کسب مدال طلا، عنوان قهرمانی را از آن خود کردند.

ملی پوشان پارا وزنه‌برداری نیز در مسابقات قهرمانی جهان قزاقستان، توانستند با کسب ۷ مدال خوش رنگ شامل ۳ طلا، ۳ نقره و یک برنز، عنوان قهرمانی بخش مردان را بدست آورند.

در ادامه حضور تیم‌های ملی کشورمان در رویدادهای برون مرزی، مردان فوتبال هفت نفره در جایگاه پنجم رقابت‌های جهانی اسپانیا ایستادند.

همچنین تیم ملی فوتبال روی میز در نخستین تجربه خود، با کسب چهار مدال شامل یک نقره و ۳ برنز، در رده چهارم جام جهانی قرار گرفت.

در رشته بسکتبال با ویلچر، در ابتدا تیم (ب) مردان در تورنمنت ترکیه سوم شد و به مدال برنز رسید و پس از آن تیم ملی (الف) مردان عنوان قهرمانی و مدال طلا تورنمنت ژاپن را بدست آورد و در نهایت با ایستادن روی سکو سوم مسابقات AOZ و کسب مدال برنز موفق به کسب سهمیه پارالمپیک شد. همچنین بانوان این رشته در رقابت‌های قهرمانی آسیا و اقیانوسیه جایگاه پنجم را به خود اختصاص دادند.

پاراتیراندازان کشورمان نیز در مسابقات جهانی استرالیا موفق به دریافت ۲ مدال نقره و تکمیل سهمیه پارالمپیک شدند.

ملی پوشان پارا دوومیدانی با حضور در مسابقات امارات توانستند ۸ مدال رنگارنگ شامل یک طلا، ۴ نقره، ۳ برنز و ۹ سهمیه بازی‌های پارالمپیک توکیو را بدست آورند.

تیم ملی پارا شنا کشورمان نیز در مسابقات جهانی لندن حضور یافت که سینا ضیغمی نژاد و شاهین ایزدیار در ماده ۱۰۰ متر قورباغه به ترتیب در جایگاه پنجم و ششم ایستادند.

*نگاهی به رقابت‌های باشگاهی و کشوری*

ورزشکاران جانباز و معلول کشورمان، علاوه بر حضور در میادین بین المللی و برون مرزی، در رقابت‌های داخلی نیز عملکرد موفقی داشتند.

در همین راستا در سال قبل، مردان والیبال نشسته نخستین دوره جام حذفی را تجربه کردند و لیگ برتر و دسته یک این رشته نیز برگزار شد که مراحل نهایی آن به دلیل شیوع بیماری کرونا به سال جدید موکول شد.در این رشته، لیگ برتر بانوان با معرفی تیم‌های برتر به پایان رسید.

از سوی دیگر، مردان بسکتبال با ویلچر در لیگ دسته یک به رقابت پرداختند و با معرفی تیم های برتر، پرونده این لیگ در سال گذشته بسته شد اما مرحله فینال و نیمه نهایی لیگ برتر مانند رشته والیبال نشسته به سال جدید موکول شد.

بوچیا، فوتبال قطع عضو و فوتبال روی میز از دیگر رشته‌هایی بودند که در سال ۹۸، لیگ آنها برگزار شد و ورزشکاران پارا تیراندازی نیز در چهار مرحله مسابقات آزاد با یکدیگر به رقابت پرداختند.

رقابت های قهرمانی کشور پارا وزنه برداری مردان تحت نظارت IPC و نخستین دوره این مسابقات برای بانوان از مهم ترین رویداد های سال قبل بود. همچنین در رشته‌های بوچیا، پاراشنا مردان و پارا دوومیدانی، ورزشکاران در مسابقات قهرمانی کشور به رقابت پرداختند.

جشنواره ورزشکاران با هوش میانه و نیز رقابت‌های قهرمانی کشور فوتسال (ID) برگزار شد.

*حضور نمایندگان ایران در اردو و کمپ‌های تمرینی سایر کشورها*

تیم ملی والیبال نشسته مردان کشورمان با تیم ملی روسیه اردو مشترکی در ایران و روسیه برپا کرد. همچنین تیم ملی عراق نیز اردو آمادگی خود را در تهران برگزار کرد.

تیم باشگاهی بسکتبال با ویلچر شهروند آمل در کمپ توسعه بین‌المللی ارمنستان و تیم فیروز قزوین در تورنمنت این کشور در زمان‌های مختلف به عنوان نماینده ایران حاضر شدند. همچنین تیم بسکتبال با ویلچر خراسان رضوی اردو مشترکی را با هرات افغانستان برگزار کرد.

تیم ملی پارااسکی کشورمان نیز در کمپ تمرینی کره جنوبی حاضر شد و در ابتدای سال گذشته جشنواره استعدادیابی این رشته در رده پایه در پیست دیزین برگزار شد.

*مهم‌ترین دستاوردها و اتفاقات سال ۹۸*

مسئولان فدراسیون در همان ابتدای سال با حضور در گلریزان جامعه ورزشی و نیز حمایت از طرح ساخت واحدهای مسکونی به هموطنان آسیب دیده در سیل کمک کردند.

همچنین در سالی که گذشت فدراسیون میزبان مراسم بزرگداشت روز جهانی ورزش در صلح و توسعه بود.

قهرمانان و مدال‌آوران کشورمان در ماه مبارک رمضان در ضیافت افطاری ریاست جمهوری حضور یافتند. همچنین در مراسمی از مدال آوران بازی های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا تجلیل و قدردانی شد.

از دستاوردهای مهم سال گذشته می‌توان به واگذاری منطقه غرب و مرکز آسیا والیبال نشسته به ایران، انتخاب مژگان نصیری در میان نواب رئیس برتر فدراسیون‌های ورزشی و انتخاب  حوریه برادران به عنوان نایب رئیس منطقه مرکز و جنوب آسیا در مجمع بین‌المللی بسکتبال با ویلچر اشاره کرد.

در سالی که گذشت مراسم‌ مختلفی برگزار شد که، برگزاری مجمع انتخاباتی ریاست جدید فدراسیون و مراسم معارفه دکتر اسبقیان، برگزاری روز جهانی معلولین با حضور وزیر ورزش و‌جوانان در وزارت، روز جهانی المپیک در اردوی آمادگی تیم‌های ملی پاراتیراندازی و پاراوزنه برداری با حضور احسان حدادی و برگزاری روز جهانی کودک در اردوی تیم ملی بسکتبال با ویلچر مردان و نیز حضور فدراسیون در نمایشگاه بین المللی تجهیزات از مهم‌ترین آن‌ها بود.

همچنین با مثبت اعلام شدن دوپینگ ورزشکاری از ازبکستان در جریان بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ اندونزی و تأیید آن توسط کمیته پارالمپیک آسیا، مدال زهرا برناکی ورزشکار پرش طول کشورمان از برنز به نقره ارتقا پیدا کرد.

تلخ‌ترین اتفاقات ورزش جانبازان و معلولین

در سال ۹۸، ورزش جانبازان و معلولین، دو ورزشکار ارزشمند خود را از دست داد.

راضیه شیر محمدی ملی‌پوش تیروکمان و سیامند رحمان قوی ترین مرد دارای معلولیت جهان چشم از جهان فرو بستند تا جامعه ورزش کشور در غم آنها به سوگ بنشیند.

*عملکرد موفق داوران و مربیان ایران در رویدادها و دوره های آموزشی بین المللی*

نصیری و شکوهی دو بانوی داوری پارا وزنه برداری کشورمان، ابتدا دوره آموزشی بین‌المللی این رشته در قزاقستان با موفقیت پشت سر گذاشتند. سپس شکوهی در نورسلطان اولین قضاوت رسمی خود را تجربه کرد و پس از نیز، در رقابت‌های غرب آسیا در امان این دو داور کشورمان به قضاوت پرداختند.

در ابتدای سال جعفر محمدپور و مهدی آقاجانی با کسب نمره عالی در آزمون منطقه آسیا و اقیانوسیه بسکتبال با ویلچر، مدرک بین‌المللی داوری خود را تا سال ۲۰۲۲ تمدید کردند. همچنین گقارد طهماسیان با قبولی در این آزمون مدرک داوری خود را به سطح بین المللی ارتقا داد. پس از آن و در شهریور ماه، مهدی آقاجانی در تورنمنت چهار جانبه ژاپن به قضاوت پرداخت.

جعفر محمدپور و گقارد طهماسیان رقابت‌های قهرمانی آسیا و اقیانوسیه تایلند را قضاوت کردند و فرشاد هاشمی نیز با حضور در دوره آموزشی این رشته در تایلند، مدرک داوری خود را به سطح بین‌المللی ارتقا داد.

همچنین جعفر محمدپور در سالی که گذشت با ترجم کتاب قوانین بسکتبال با ویلچر به زبان فارسی، افتخار دیگری را برای کشورمان رقم زد.

لیلی توکلی، ابراهیم فیروزی، مهدی آشوری و فریبا احدی داوران والیبال نشسته کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا تایلند به قضاوت پرداختند. رقیه مصطفوی، محمدرضا رحیمی و مریم ایرانمنش در دوره بین‌المللی داوری و مربیگری تایلند عملکرد موفقی را ثبت کردند و در این دوره ابراهیم فیروزی و علیرضا معمری به عنوان مدرس حضور داشتند.

*حضور ملی پوشان در جمع برترین‌ها*

در رقابت‌های والیبال نشسته قهرمانی آسیا، رمضان صالحی بهترین لیبرو و حسین گلستانی ارزشمندترین بازیکن شد.

همچنین تیم ملی والیبال نشسته کشورمان برای سی‌اُمین سال جایگاه نخست رنکینگ جهانی را به خود اختصاص داد.

ساره جوانمردی ملکه تپانچه جهان در میان ده ستاره برتر مسابقات قهرمانی جهان استرالیا قرار گرفت.

مرتضی ابراهیمی ارزشمندترین و عبدالجلیل قرنجیک بهترین بازیکن کلاس (یک)، تورنمنت بسکتبال با ویلچر ژاپن شدند و حکیم منصوری در کلاس (دو)، در جمع بهترین بازیکنان مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه تایلند قرار گرفت.

همچنین مرحوم سیامند رحمان در جمع ستارگان کمپین معرفی پارالمپیک توکیو قرار گرفت.

*برگزاری دوره های آموزشی ورزشی جانبازان و معلولین*

در سال گذشته، دوره‌های داوری، مربیگری و نیز تدریس تئوری دروس عمومی رشته‌های والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، پارا دوومیدانی، پارا وزنه برداری، بوچیا در شهرهای مختلف برگزار شد.

همچنین دوره‌های دانش‌افزایی مربیان و ورزشکاران، کارگاه آموزشی پارابولینگ و بیلیارد، دوره آموزشی کلاس‌بندی پزشکی بوچیا، ارتقا داوری بسکتبال با ویلچر، گردهمایی توجیهی داوران لیگ والیبال نشسته، دوره داوری و مربیگری رشته‌های دارت و ورزش های الکترونیک از دیگر فعالیت‌های فدراسیون بود.

 *بازدیدهای صورت گرفته در سال ۹۸*

فرهادی‌زاد معاون توسعه وزارت ورزش و جوانان با حضور در اردوی تیم ملی پاراتیراندازی، از تمرینات ملی پوشان بازدید کردند.

ملی پوشان تیم های بسکتبال با ویلچر و والیبال نشسته مردان با حضور در موزه ورزش، از این مکان فرهنگی ورزشی بازدید کردند.

کودکان و افراد مجتمع توانبخشی و آموزشی رعد با حضور در اردوی تیم ملی والیبال نشسته مردان، علاوه بر بازدید از تمرینات ملی پوشان، با این رشته ورزشی از نزدیک آشنا شدند.

*فعالیت هیئت‌های استانی در سال گذشته*

هیئت‌های استانی ورزش های جانبازان و معلولین در سالی که گذشت علاوه بر برگزاری مسابقات ورزشی در روزهای مختلف سال، حضور و فعالیت گسترده ای در روز ملی پارالمپیک، دهه مبارک فجر، هفته تربیت بدنی و جام رمضان داشتند و در ابتدای سال همگام با جامعه ورزش، به هموطنان آسیب دیده در سیل کمک کردند. همچنین مجمع عمومی و انتخاباتی هیئت استان‌های مختلف نیز برگزار شد.

علاوه بر موارد ذکر شده، در ابتدای سال ۹۸، همچون سنوات گذشته هیئت‌های برتر استانی در ۳ گروه (الف، ب و ج) معرفی شدند که بر همین اساس در گروه (الف)، هیئت‌های خراسان رضوی و اصفهان در جایگاه نخست قرار گرفتند و هیئت مازندران دوم و هیئت خوزستان سوم شد.

در گروه (ب)، هیئت‌های لرستان، زنجان و گیلان به ترتیب در رده های اول تا سوم قرار گرفتند‌.

در گروه (ج)، هیئت کرمان اول شد و هیئت‌های یزد و هرمزگان در رده دوم ایستادند و هیئت سیستان و بلوچستان سوم شد.

 *پوشش تصویری اردوها و حضور ورزشکاران در برنامه های ورزشی*

در سال گذشته، رویدادها، مسابقات و اردوهای تیم ملی به صورت گزارش مستقیم یا پوشش خبری از برنامه‌های ورزشی شبکه های سیما به روی آنتن رفت و همچنین ملی‌پوشان، کادر فنی تیم ها و پیشکسوتان ورزش جانبازان و معلولین در برنامه های مختلف ورزشی و خبری صدا و سیما حاضر شدند.

*در پایان*

اگرچه شیوع بیماری کرونا، برگزاری اردوی تیم‌های ملی، مسابقات داخلی و برون مرزی را به زمان دیگری موکول کرده است، اما ورزشکاران جانباز و معلول کشورمان با تمرین در خانه، آمادگی خود را برای حضور در رقابت‌های آینده حفظ کرده اند تا با آغاز مسابقات، باز هم برای کشورمان افتخار آفرینی کنند.

دسته بندی: دسته بندی نشده

طراحی سایت در اهواز
ارتباط با ما
تهران، خیابان بهار شمالی، خیابان شهید ورکش، پلاک یک
کدپستی: ۱۵۷۳۸۱۶۱۱۱
ما را دنبال کنید
منو | Menu