1403/5/17

کد خبر: 18466

1400-10-11 13:25:24

با اسکی افراد دارای معلولیت آشنا شویم/ پارااسکی شامل چه ماده هایی است؟

 

    

در این گزارش به معرفی رشته ورزشی پارااسکی می پردازیم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین؛ رشته پارااسکی دارای ۳ رشته آلپاین، اسنوبرد و صحرانوردی است.

رشته آلپاین:

پارا آلپاین مخصوص ورزشکاران پارالمپیکی متعلق به گروه‌های قطع عضو، ضایعات نخاعی، پولیو، نابینا و کم‌بینا بوده که دارای کلاسبندی‌های زیر است:

LW۱-۴ ، LW۵/۷-۱ ، LW۵/۷-۲ ، LW۵/۷-۳ LW۶/۸-۱ ، LW۶/۸-۲ ، LW۹-۱ ، LW۹-۲ LW۱۰-۱ ، LW۱۰-۲ ، LW۱۲-۱ ، LW۱۲-۲

مسابقات این رشته به صورت انفرادی در دو بخش بانوان و آقایان برگزار می‌شود، این رشته تحت پوشش کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC) است که در سال ۱۳۲۷ شمسی مطابق با ۱۹۴۸ میلادی شروع به فعالیت کرد. آغاز فعالیت پاراآلپاین در ایران به سال ۱۳۷۷ بر می‌گردد و در همین سال اولین برنامه برون مرزی با اعزام تیم ملی کشورمان به مسابقات پارالمپیک زمستانی ناگانو ۱۹۹۸ در ژاپن صورت گرفت.

مسابقات این رشته در ماده های مارپیچ کوچک، مارپیچ بزرگ، سوپرجی، اسکی سرعت و اسکی ترکیبی برگزار می شود و ورزشکاری برنده است که در مسابقه بتواند بهترین امتیاز را کسب کند.

رشته اسنوبرد:

این رشته مخصوص ورزشکاران پارالمپیکی متعلق به گروه‌های قطع عضو، ضایعه نخاعی و فلج مغزی است که در کلاسبندی‌ SB-LL  و ۲ – ۱ SB-UL  قرار می گیرند. مسابقات این رشته در دو بخش آقایان و بانوان برگزار می‌گردد. این رشته تحت پوشش کمیته بین المللی پارالمپیک (IPC) بوده و در سال ۱۳۸۹ شمسی مطابق با ۲۰۱۰ میلادی شروع به فعالیت کرده است.

آغاز فعالیت این رشته در ایران به سال ۱۳۹۵ بر می گردد. اولین دور رقابت های قهرمانی کشوری آن در همین سال در تهران برگزار شد و نخستین حضور برون مرزی ورزشکاران این رشته به مسابقات زمستانی پیونگ چانگ ۲۰۱۸ در سال ۱۳۹۶ باز می گردد.

رشته اسنوبرد در دو ماده مارپیچ کوچک و بوردی کراس برگزار می شود.

رشته صحرانوردی:

این رشته مخصوص ورزشکاران پارالمپیکی متعلق به گروه‌های قطع عضو، ضایعات نخاعی، پولیو، نابینا و کم‌بینا است که دارای کلاسبندی‌های زیر می‌باشد:

L10-5، L11-5، L5-7، LW1-9 و B1-3

مسابقات این رشته به صورت انفرادی و تیمی در دو بخش بانوان و آقایان برگزار می‌شود. اسکی صحرانوردی تحت پوشش کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC)  است و در سال ۱۳۵۵ شمسی مطابق با ۱۹۷۶ میلادی شروع به فعالیت کرد.

در این رشته مسابقات در مسافت‌های کوتاه، متوسط و طولانی از ۲٫۵ تا ۲۰ کیلومتر با استفاده از تکنیک‌های کلاسیک و آزاد در مسابقات امدادی تیمی برگزار می‌شود. ورزشکار و تیمی در هر مسابقه پیروز است که کمترین زمان را ثبت کرده باشد. آغاز فعالیت این رشته در ایران به سال ۱۳۹۶ شمسی مطابق با ۲۰۱۸ میلادی بر می‌گردد. اولین برنامه برون مرزی با اعزام تیم ملی کشورمان به بازی‌های پارالمپیک زمستانی پیونگ‌چانگ ۲۰۱۸ صورت گرفت.

این رشته شامل ماده های ۱۰کیلومتر کلاسیک مردان، ۵ کیلومتر کلاسیک بانوان، ۱۰کیلومتر پاتیناژ آقایان، ۵ کیلومتر پاتیناژ بانوان، ۱۵ کیلومتر مردان، ۷٫۵ کیلومتر بانوان، ۳۰ کیلومتر مردان، ۱۵ کیلومتر بانوان، ۱۰*۴ آقایان و ۵*۴ بانوان است.

تجهیزات و وسایل مورد نیاز:

چوب اسکی، کفش اسکی، چوب دست، لباس و کلاه مناسب، عینک و دستکش برای ورزشکاران مورد نیاز است و در رقابت ها موانعی به نام "گیت" از جنس پلاستیکی قرار داده می شود که در صورت برخورد ورزشکار با این موانع مصدومیتی ایجاد نشود.

گفتنی است در حال حاضر تیم ملی پارااسکی کشورمان در رشته آلپاین در دو ماده مارپیچ کوچک و بزرگ، در رشته اسنوبرد در دو ماده مارپیچ کوچک و بوردی کراس و در رشته صحرانوردی در دو ماده ۱۰ و ۵ کیلومتر فعالیت دارد.

   

دسته بندی: دسته بندی نشده

طراحی سایت در اهواز
ارتباط با ما
تهران، خیابان بهار شمالی، خیابان شهید ورکش، پلاک یک
کدپستی: ۱۵۷۳۸۱۶۱۱۱
ما را دنبال کنید
منو | Menu