1403/5/7

کد خبر: 137501

1403-02-24 19:42:33

نشست صمیمی رئیس فدراسیون با اصحاب رسانه؛

دکتر جلیل کوهپایه زاده: در سال جاری به موازات پارالمپیک پاریس، برای شناخت و کشف ورزشکاران مستعد برنامه داریم/ ارزش حضور ورزشکاران جانباز و توان یاب در پارالمپیک کمتر از کسب مدال نیست

رئیس فدراسیون جانبازان و توان یابان گفت: حضور ورزشکاران جانباز و توانیاب در پارالمپیک کمتر از کسب مدال نیست، امیدوارم در پارالمپیک های آینده تعداد سهمیه ها و به مراتب تعداد مدال های خود را افزایش دهیم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان، دکتر کوهپایه زاده رئیس فدراسیون امروز دوشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ماه در نشست خبری و به مناسبت روز خبرنگار بیان کرد: فرارسیدن دهه کرامت را تبریک عرض می کنم و امیدوارم در سال 1403 که سال رقابت های المپیک و پارالمپیک است برای ورزش کشور و اصحاب رسانه که در کنار تیم های ملی هستند شاهد موفقیت باشیم.

وی ادامه داد: از شما برای انعکاس فعالیت های فدراسیون و انتشار اخبار مسابقات و موفقیت های تیم های ملی و بخش همگانی تشکر و قدردانی می کنم.امیدوارم این ارتباط و همدلی را بیشتر کنیم چرا که معتقدیم انعکاس اخبار ورزش به ویژه حوزه جانبازان و توان یابان می تواند برای شناخت جامعه نسبت به ورزش این حوزه موثر باشد.

کوهپایه زاده ضمن تشکر از روسای پیشین این فدراسیون، خاطرنشان کرد: امیدواریم که قدردان زحمات این عزیزان باشیم و با ترویج ورزش برای خانواده های ورزشکاران جانباز و توان یاب باعث نشاط اجتماعی و آرامش روانی آن‌ها شویم تا با ورزش سلامت خود را بیش از پیش به دست آورند و این تنها از طریق فرهنگ سازی میسر است.

 رئیس فدراسیون افزود: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) امسال را سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند و این شعار مسیر را برای حضور مردم هموار تر می کند تا حامیان مالی، خیرین ورزشی و رسانه با حضور خود به پیشرفت و توسعه ورزش جانبازان و توان یابان کمک کنند.

وی همچنین با اشاره به ناکافی بودن حمایت حامیان مالی از ورزشکاران این رشته، خاطرنشان کرد: حضور حامیان مالی در این رشته خیلی پررنگ نیست امروز این نیاز احساس می شود که با کمک حامیان مالی بتوانیم در توسعه زیرساخت ها و ورزش همگانی و قهرمانی گام های موثری برداریم. چرا که این هم مشارکت مردم است. جای خیرین ورزشی در ورزش جانبازان و توان یابان خالی است و باید تلاش کرد تا انگیزه آن ها را برای حمایت از این قشر بیشتر کنیم. شرکت قهوه بن مانو و بیمه دال در گذشته و امروز از ورزش این حوزه حمایت کردند و امیدوارم که این روند ادامه داشته باشد.

رئیس فدراسیون در این رابطه ادامه داد: خیرین در بخش آموزش و پرورش را خیلی می شناسیم، جای خیرین ورزشی خالی است و امیدواریم با کمک رسانه ها انگیزه آنها را نسبت به حمایت از ورزش و به ویژه ورزش جانبازان و توان یابان بیشتر کنیم.

دکتر کوهپایه زاده تاکید کرد: در مورد تجهیزات تا حدی با مشکل مواجه هستیم، هرجا بحث تجهیزات با تکنولوژی پیشرفته وجود دارد، آسیب هم وجود دارد و رقابت سخت می شود، تا چند هفته آینده سلاح های با تکنولوژی جدید برای پاراتیراندازی مهیا می شود و در پارالمپیک پاریس هم با سلاح با کیفیت حاضر خواهند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که در خصوص کاهش امار دوپینگ ورزشکاران در پارالمپیک پاریس آیا تمهیداتی اندیشیده شده است یا خیر؟ اظهار کرد: بحث اصلی در این زمینه آموزش است تا دانش مربیان و ورزشکاران را نسبت به این موضوع ارتقاء دهیم تا نادانسته با این مشکل مواجه نشوند. در آکادمی ملی پارالمپیک به طور ویژه این آموزش های را آغاز کردیم. تمام ورزشکاران اعزامی سنجش سلامت جسمانی خواهند داشت تا وضعیت مصرف دارویی آنها با مشکل مواجه نشود. آموزش های فرد به فرد در فدراسیون پزشکی انجام خواهد شد.

دکتر کوهپایه زاده افزود: نزدیک ترین فرد به ورزشکار مربی است به همین جهت برای آنها نیز آموزش را در نظر گرفتیم. کادر فنی دانش لازم را داشته باشد می تواند در این زمینه به ما کمک کند. دوپینگ از دید حقوقی هم در ادوار گذشته ضمانت هایی گرفته می شد که شاید اثر بازدارندگی داشته باشد. برای این دوره هنوز در این زمینه به جمع بندی نهایی نرسیده ایم. البته کمیته بین المللی پارالمپیک در این دوره، برای رشته ها و افراد اعزامی به پاریس، حضور در یک دوره های آموزشی استاندارد را مقرر کرده است.

کوهپایه زاده خاطرنشان کرد: بحث دوره های آموزشی برای والیبال نشسته فعلا الزامی شده اما برای سایر رشته ها هنوز الزامی نشده است. ما در کشورمان این آموزش را داریم و در سطح جهانی هم این آموزش جدی تر شده است و تمامی ورزشکاران اعزامی باید این دوره ها را بگذارند و گواهی را از سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ دریافت کند تا ورزشکاری ابراز بی اطلاعی نکند.

رئیس فدراسیون جانبازان و توانیابان درباره تعداد نفراتی که تاکنون موفق به کسب سهمیه شده اند، افزود: ما بخش عمده ای از کاروان اعزامی پارالمپیک کشور را تشکیل می دهیم. پیش بینی ما این است که عملکرد خوبی داشته باشیم. ۴۵ نفر در ۶ رشته ورزشی تیراندازی، تیروکمان، وزنه برداری، دوومیدانی، والیبال نشسته و شنا سهمیه کسب کرده اند.امیدواریم در این دوره کاروان ما مدال های طلا خود را تکرار کند و ضمن حفظ این جایگاه در صورت امکان در رده بهتری قرار بگیریم.

وی ادامه داد: البته این که در چه جایگاهی قرار خواهیم گرفت مشخص نیست اما تلاش خواهیم کرد جایگاه خود را نسبت به پارالمپیک های قبلی ارتقاء دهیم. حضور ورزشکاران جانباز و توانیاب در پارالمپیک کمتر از کسب مدال نیست، امیدوارم در پارالمپیک های آینده تعداد سهمیه ها و به مراتب تعداد مدال های خود را افزایش دهیم.

وی همچنین در خصوص وضعیت چند ورزشکار مصدوم در والیبال نشسته و وزنه برداری گفت: سعی داریم با کمک تیم پزشکی و با فیزیوتراپی ورزشکاران را به پارالمپیک پاریس برسانیم و جای نگرانی نیست. معاینات پزشکی برای تمام ورزشکاران انجام می شود و هر اقدامی که لازم باشد برای سلامتی ورزشکاران انجام خواهد شد.

کوهپایه زاده همچنین در خصوص زهرا نعمتی و این که در پارالمپیک پاریس شرکت خواهد کرد یا خیر؟ تصریح کرد: طی گفت و گویی که فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک با زهرا نعمتی داشتیم هنوز برای حضور در پارالمپیک اعلام آمادگی نکرده است و این به معنی رفتن از تیروکمان نیست. نعمتی ورزشکار پرافتخار تیروکمان است و در کارنامه خود ۳ مدال طلا پارالمپیک و ۴ مدال پاراآسیایی را دارد. امیدوارم که همچنان جزو المپین های خوب ما باشند. ورزشکاری که با طلا عجین شده باشد همیشه مردم از او انتظار کسب طلا دارند و این فشار زیادی را روی ورزشکار تحمیل می کند، به هر شکل طی ۲۰ روز یا یک ماه آینده وضعیت زهرا نعمتی برای حضور در پارالمپیک پاریس نهایی خواهد شد.

وی در خصوص ورزش بانوان عنوان کرد: باید ورزش این حوزه را تقویت کرد. باید برای نوابغ ورزشی این حوزه با برگزاری رقابت های قهرمانی کشور، لیگ ها به خصوص در سطح جوانان پشتوانه سازی کرد. رشته های بانوان را در مسابقات آینده بیش از گذشته حمایت خواهیم کرد. این اندیشه ای که از قبل شروع شده را ادامه خواهیم داد. تیم والیبال نشسته بانوان ما نشان داد که این شایستگی را دارد که در پارالمپیک حضور پیدا کند و با یک نتیجه نزدیک بازی را واگذار کرد. البته تیم بسکتبال با ویلچر مردان نیز این شایستگی را داشت.

دکتر کوهپایه زاده در رابطه با «سیاست کمیته ملی پارالمپیک مبنی بر کیفی گرایی و اینکه کسب سهمیه ملاک اعزام نیست» مطرح شد، گفت: ورزش برای افراد جانباز و توان یاب بسیار مهم است. ورزشکارانی که کسب سهمیه می کنند حضور شان در بازی های بزرگی مانند پارالمپیک و پاراآسیایی ها باعث ایجاد امید و انگیزه در میان ورزشکاران جانباز و توان یاب خواهد شد. اما مقوله کیفی گرایی که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم است، مورد توجه است. اگر ورزشکار و تیمی کسب سهمیه کند، افتخار است و باید اعزام شود. از دید من ورزشکاری که کسب سهمیه کند افتخار بزرگی برای ورزش کشور است و ترجیحا اگر امکانش باشد باید اعزام شود و مقام هشتم و پنجم هم ارزنده است. معتقدم فرد یا تیمی که قابلیت کسب سهمیه را دارد ارزش سرمایه گذاری دارد. عمر قهرمانی یک ورزشکار جوان طولانی است و می تواند در آینده برای ورزش کشور افتخار آفرینی کند. افراد کسب سهمیه با سیاست وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی پارالمپیک اعزامشان نیز انجام شود.

رئیس فدراسیون در خصوص صحبت های دکتر کارگری برای مشکلات بودجه کمیته ملی پارالمپیک بیان کرد: مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال آوران 1402 با درایت وزیر ورزش و جوانان و حمایت ریاست جمهوری انجام شود. اما در خصوص بودجه که دکتر کارگری گفتند بودجه مناسب پیش بینی نشده است. البته خوشبختانه بودجه وزارت ورزش و جوانان افزایش یافته است که امیدوارم کمکی برای ورزش کشور باشد. البته حضور حامیان مالی کمک بزرگی خواهد بود که در این زمینه نیاز به حمایت رسانه برای انعکاس مشارکت حامیان مالی و حمایت آنها از ورزش جانبازان و توان یابان داریم.

وی همچنین در خصوص فوت ناگهانی رشید مسجدی شانس کسب مدال طلا پارالمپیک پاریس در دوومیدانی و این که چه کسی جایگزین این ورزشکار در پاریس خواهد شد، خاطرنشان کرد: درگذشت این جوان ارزنده کشورمان را تسلیت عرض می کنم. از این موضوع خیلی متاثر شدیم. سرطان وی نایاب بود و به خانواده او تسلیت می گویم. ما هم به عنوان همراهان این ورزشکار عزیز بسیار ناراحت شدیم. جایگزین مرحوم مسجدی به راحتی امکان‌پذیر نیست. زمانی برای جایگزینی با موقعیت هایی که مسجدی به لحاظ مدال آوری داشت نداریم. اما سعی می کنیم با انرژی مثبتی که در تیم پارادوومیدانی خواهیم داشت و با مدیریت مربیان تمهیداتی که دارند و ملی پوشان با کسب مدال های خوش رنگ باعث شادی روح او و ورزشکاران جانباز و توان یابی که تقدیر از ما دور کرد شوند. امیدوارم که دیگر شاهد این گونه اتفاقات تلخ نباشیم.

دکتر کوهپایه زاده افزود: استعدادیابی مهم است و در سالجاری هم در کنار پارالمپیک، برنامه های شناخت، کشف و به کارگیری ورزشکاران مستعد هم انجام شود و بعد از بازی های پاریس، شاید در ادوار بعدی نتوانیم به لحاظ سنی از ورزشکاران کنونی بهره مند شویم به همین دلیل برنامه های متعددی طراحی کردیم تا در رشته های مختلف و سطح استان ها برنامه ها انجام خواهد شد چرا که ورزش همگانی پایه ورزش قهرمانی است. همچنین برای دانش فنی نیز برنامه هایی را در نظر گرفتیم که در استان ها بتوانیم مربیان، داروان و کلاسبندان مان را به لحاظ دانش فنی ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: در مدیریت جدید پارالمپیک بخش حمایتی برای استعدادیابی دیده شده است. تقویت تیم های جوانان نیز لحاظ شده است. سرمایه گذاری روی ورزش پایه و همگانی را باید جدی گرفت. اگر روی استعدادها سرمایه گذاری نکنیم از کسب مدال در ادوار بعدی پارالمپیک ها باز می مانیم.

دکتر کوهپایه زاده در پایان درباره وضعیت فوتبال هفت نفره گفت: فوتبال هفت نفره جزو رشته های پارالمپیکی نیست. اما تیم ما جزو ۳ تیم مطرح دنیاست و این را در مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه نشان دادیم. اردوهای این رشته شروع شده تا برای مسابقات قهرمانی جهان که آبان ماه برگزار می شود، آماده شود. از این تیم انتظار مقام اول تا سوم را در قهرمانی جهان داریم.

وی در مورد امکانات ورزشکاران این مجموعه خاطرنشان کرد: یک قانون در راستای حمایت از ورزش جانبازان و توان یابان از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد اما این قانون بدرستی اجرایی نشد. با کمبود امکانات مواجه هستیم. با کمک این قانون که تمام ارگان ها را موظف می کند که زیر ساخت ها را در اختیار ورزش جانبازان و توان یابان قرار دهند می توانیم این کمبود ها را برطرف کرد. اگر بتوانیم از امکانات نهادهای عمومی مثل شهرداری، بهزیستی، بنیاد شهید وامور ایثارگران و... استفاده کنیم شرایط بسیار بهتری خواهیم داشت.

رئیس فدراسیون جانبازان و توان یابان در پایان گفت: سرانه ورزش ما پایین است اما استفاده مطلوبی هم از سرانه موجود نمی شود. ما باید بتوانیم با کمک قوانین از این فرصت ها استفاده کینم .در شورای انقلاب فرهنگی مصوبات انجام شده و پیگیر هستیم که بتوانیم از همه بضاعت خود و سازمان ها استفاده کنیم.

گفتنی است در پایان این نشست از خبرنگاران و عکاسان رسانه از سوی رئیس فدراسیون با اهدای هدایایی تقدیر شد.

عکاس: رضا جوشقانی

ورزش_جانبازان_و_توان یابان

دسته بندی: سایر اخبار

طراحی سایت در اهواز
ارتباط با ما
تهران، خیابان بهار شمالی، خیابان شهید ورکش، پلاک یک
کدپستی: ۱۵۷۳۸۱۶۱۱۱
ما را دنبال کنید
منو | Menu